top of page
Search
  • יפתח גולדוין

הדרכת הורים- אם הילד שלי בטיפול גם אני חייב להיות בטיפול?


הדרכת הורים היא מפגש של המטפל עם הורים בכדי לדון ולהתייעץ לגבי ההורות והילדים. מפגשי ההדרכה נערכים במתכונת דומה לטיפול- מפגש בשעה ויום קבועים עם מטפל, אך הם שונים באופיים ובמהותם. בדרך כלל, אלו מפגשים מעשיים ומכווינים יותר מטיפול סטנדרטי, והם מתמקדים בקשיים שההורים מביאים ובהתמודדות אתם. בנוסף, הנושא שבו עוסקים אינו ההתמודדות של ההורים עצמם בחייהם האישיים, אלא באופן ספציפי ההורות שלהם והקשיים שאתם מתמודדים ילדיהם.

כמו בטיפול, ישנם מודלים שונים של הדרכת הורים, ומטרתה משתנה בין המודלים. אחד המודלים הנפוצים הוא מפגש פעם בשבועיים במקביל לטיפול של הילד, ואז מטרות ההדרכה הן בדרך כלל עדכונים שוטפים, התייעצויות ממוקדות שמביאים ההורים וסיוע של המטפל להורים להבין טוב יותר את ילדם דרך ההיכרות בפגישות הטיפול. למשל, כאשר ילד מתקשה להתמיד בהכנת שיעורים, המטפל מתוך ההיכרות אתו יכול לשער שקשה לו להתרכז ולהתפנות ללמידה במקום בו יש עוד אנשים, ולהמליץ להורים לייצר עבור הילד סביבה שקטה ורגועה להכנת שיעורים. מודל נפוץ נוסף מיישם גישה התנהגותית יותר בהדרכת ההורים, ובו מלמדים את ההורים כיצד לסייע בעצמם לילד עם הקשיים שהוא מתמודד אתם. למשל, עבור ילדים הסובלים מהפרעות חרדה יכול המטפל ללמד את ההורים כיצד לייצר בחיי היומיום חשיפות הדרגתיות לגירוי המפחיד, וכך למעשה לטפל בעצמם בחרדה ממנה סובל ילדם. כמובן שישנם מודלים רבים נוספים, וחשוב לציין שפעמים רבות מטפלים משלבים מספר מודלים, בהתאם לצורך של המטופל וההורים.

כפי שמרמזת השאלה בכותרת, הדרכת הורים מייצרת לעיתים התנגדות אצל הורים. מניסיוני, הבאת ילד לטיפול מלווה ברגשות קשים אצל ההורים כמו: אשמה, תחושת כישלון, אכזבה, תסכול ופחד. אני מרגיש בדרך כלל שההורים גם חוששים להיתקל בגישה שיפוטית ומאשימה, על כך שהם גרמו את הבעיות שהילד מתמודד אתן. לחשש זה יש בסיס מציאותי, משום שהתיאוריות הפסיכולוגיות הוותיקות והמפורסמות אכן מזהות את מקורם של מרבית הקשיים ביחסים עם ההורים. עם זאת, תיאוריות עדכניות יותר נוקטות גישה רכה בהרבה הרואה את הסיבה לכל קושי רגשי כשילוב בין רגישות מולדת לבין גורמי לחץ במציאות, שמייצרים את המצוקה והסימפטומים מהם סובל המטופל. להורים יש מקום מרכזי בטיפול של הילד, אך לא משום שהם האשמים במצב, אלא משום שהם האנשים המשמעותיים ביותר עבור הילד- ולכן יש להם את ההשפעה הרבה ביותר עליו. מתוך ההבנה הזו, בעבודתי עם הורים אני שואף לגייס ולשתף אותם בטיפול של הילד, לבסס יחד אתם עבודת צוות שתייצר את הטיפול היעיל והטוב ביותר עבור הילד. אחרי הכול, אני נפגש עם הילד שעה בשבוע, אבל ההורים נמצאים אתו בבית כל הזמן, לכן יש להם הרבה יותר הזדמנויות להשפיע, והרבה יותר מידע יקר ערך על התנהגותו ורגשותיו של הילד. כאשר מצליחים לבסס שיתוף פעולה פורה כזה, הטיפול יכול להיות חוויה מעצימה ומגדלת לא רק לילד אלא גם להורים, מטרה שאני שואף אליה תמיד בעבודה עם הורים. אם אתם מתמודדים עם קושי עם ילדיכם מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתייעץ לגבי הדרכת הורים.


185 views0 comments
bottom of page